Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
Inga träffar
Visa alla

Hem » Vattenkanon begränsar brand på vägfärja

Vattenkanon begränsar brand på vägfärja

av Pernilla Fredholm
2025-04-09
i Nyheter, Teknik
BILD: DBI

BILD: DBI

Brand ombord på en vägfärja kan få förödande konsekvenser, särskilt om det handlar om en brinnande elbil. Nu vill den danska sjöfartsstyrelsen att danska färjelinjer ska beakta de speciella risker som en brand i en elbil ombord på en färja innebär.

Du kanske också vill läsa

Brandforsk öppnar 90-konto – vill engagera fler i svensk brandsäkerhet

Seminarium: Måste Sverige lära sig att leva med alltmer intensiva skogsbränder?

”Ingen anledning till oro” – historien om Sveriges största giftskandal

På Orø-färjan till Holbaek har man en vattenkanon som kan styras på distans för att hindra brandspridning mellan fordon på färjan. Brandstrategin ombord har två fokus: Söka efter hamn så fort som möjligt, och kyla ner den brinnande bilen.

– Överfarten tar en halvtimme, så vi är aldrig mer än 15 minuter från land. För att kyla ner har vi både en fjärrstyrd vattenkanon, vattendimma och brandslangar inklusive ett speciellt jetrör för att ta oss under en brinnande bil, säger Preben Hall som är kapten och säkerhetsansvarig på Orø-färjan.

På Dansk Brand- of sikringsinstituts webb kan man se en liten film om hur kylningen fungerar. Uppe från bryggan slår kaptenen på vattenkanonen och efter några sekunder svämmar vagndäcket över av en lårtjock vattenstråle. Med ett joystick riktas vattenstrålen runt däcket och man ser även vattenkanonens förmåga att leverera en tung vattendimma med den spridda strålen.

Den danska sjöfartsstyrelsen förväntar sig en specifik riskbedömning för elbilar:

”Även om bränder i konventionella bilar förekommer oftare än bränder i elbilar, förväntar sig det danska Sjöfartsverket att rederierna, som en förutsättning för att inkludera el- och hybridbilar ombord, identifierar och tar ställning till de speciella risker som kan uppstå i samband med detta. En specifik riskbedömning måste därför göras för varje fartyg, inklusive förberedelse av elbilarnas placering och eventuella laddningsmöjligheter, samt eventuella laddningsmöjligheter, ombord, jfr ISM-koden.” (Från den danska sjöfartsstyrelsens hemsida)

Källa: Dansk Brand- of sikringsinstitut

Läs mer och se filmen HÄR

Dela6Dela1
Pernilla Fredholm

Pernilla Fredholm

Rekommenderad läsning!

Brandforsk öppnar 90-konto – vill engagera fler i svensk brandsäkerhet

av Pernilla Fredholm
2025-10-14
0
BILD: Pixabay

För att fler ska kunna bidra till svensk brandsäkerhetsforskning öppnar Stiftelsen Brandforsk ett 90-konto. Brandforsk sprider kunskap om brandsäkerhetsfrågor genom rapporter, webbinarier och podcasts. Forskningen sker alltid i...

Läs mer

Seminarium: Måste Sverige lära sig att leva med alltmer intensiva skogsbränder?

av Pernilla Fredholm
2025-10-13
0
De viktigaste åtgärderna för att minska antalet skogsbränder i framtiden handlar om att på olika sätt återskapa mer varierade miljöer i både skog och mark.

Den 20 oktober bjuder KVA och KSLA in till ett seminarium om vägen mot ett mer brandanpassat Sverige. Europa drabbas av allt fler och mer intensiva bränder i...

Läs mer

”Ingen anledning till oro” – historien om Sveriges största giftskandal

av Pernilla Fredholm
2025-10-09
0
"Ingen anledning till oro" är en true crime-historia om PFAS-skandalen, med Kallingebornas vittnesmål som underlag.
BILD: Volante/Miroslav Sokcic

När PFAS upptäcktes i dricksvattnet i Kallinge försäkrade kommunen att allt var under kontroll. Men bakom kulisserna dolde sig hemligheter som sträckte sig från Blekinge till USA:s kemijättar...

Läs mer

Forskare vill se certifiering av elcykelbatterier

av Pernilla Fredholm
2025-10-08
0
Sverige saknar tydliga regler för litiumjonbatterier.
Forskare vid VTI vill se nya krav och pekar på New York som förebild.
BILD: Katja Kircher/VTI

Hur kan bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar förebyggas? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, det aktuella kunskapsläget och föreslår...

Läs mer

Självstyrande släcksystem underlättar vid elbränder

av Pernilla Fredholm
2025-10-06
0
Släcksystemet Spider utvecklades för att möta brandriskerna i fraktcontainrar till sjöss.
BILD: Spiderfire

I en container fylld med elavfall och litiumjonbatterier släckte en aerosolenhet en kontrollerad brand helt utan återantändning. Bakom lösningen står finska Salgrom. Salgrom utvecklade Spider-enheten för att möta...

Läs mer
brandsäkert bevakar brandskyddsbranschen brandskyddsforeningen tidskrift brandsakert brandskyddsforeningen

Brandsäkert är den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert – den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Beställ här

Inga träffar
Visa alla
  • Annonsera
  • Brandgalan
  • Brandsäkerts Nyhetsbrev
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Start