Brandskyddsföreningen Väst har inlett ett initiativ kring köksförsäljningen, där Ikea-kunder i Uddevalla får tips om hur de kan brandsäkra sina kök. I samband med den årliga kampanjen Brandsäkert boende har också lokala föreningar stått på flera av landets IKEA-varuhus och spridit kunskap om de fyra B:na inom brandsäkerhet.
Text: Pernilla Fredholm, Foto: Boel Ferm
Bakom idén står Brandskyddsföreningen Väst med verksamhetsledaren Almina Catic. Det var under pandemin, när många verksamheter låg nere och nya idéer behövdes för att nå ut till allmänheten om vikten av ett brandsäkert hem.
– Jag funderade på hur vi kunde hitta nya kanaler för att prata om brandsäkerhet i hemmet. Ikea kändes som en självklar partner – de säljer heminredning, och vi pratar om hur man gör hemmen brandsäkra. Det är en perfekt kombination, säger hon.
För henne handlar mycket om att se bortom de traditionella sätten att sprida kunskap. Brandskyddsföreningen hade länge arbetat med utbildningar och kampanjer, men räckvidden har sina gränser. Ikea däremot når nästan alla.
– Jag tror inte det finns ett enda svenskt hem som inte har något från Ikea. Genom dem kan vi nå människor vi aldrig annars skulle nå, säger Almina Catic.
Hon tog kontakt med Ikea och föreslog att Brandskyddsföreningen kunde delta i Ikeas kundaktiviteter, till exempel familjedagar. Där kunde föreningen bidra med sin expertis och möta kunder i en miljö där samtalet om trygghet och inredning faller sig naturligt. Flera varuhus i Västsverige visade intresse, men det blev Ikea Uddevalla som först tog nästa steg.
Elisabeth Nilsson, driftledare kundservice på Ikea Uddevalla, tyckte initiativet var klockrent.
– Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. En brand kan få stora konsekvenser, och brandsäkerhet är en viktig fråga för oss.

Sedan tidigare samarbetade Brandskyddsföreningen Väst med Räddningstjänsten Fyrbodal. Almina Catic bollade idéer med Jan Olsson, brandinspektör och insatsledare på räddningstjänsten i Uddevalla, och tillsammans tog de fram ett upplägg för en första aktivitet inför julen.
– Vi har själva jobbat länge med att få ner antalet bränder. Det är väldigt roligt att en stor aktör som Ikea förstår betydelsen av att vara med och sprida brandsäkra budskap. Tillsammans kan vi göra en bra förebyggande insats, genom att ge tips och information redan när människor står i begrepp att köpa till exempel ett nytt kök eller en ny lampa, säger Jan Olsson.
I november 2021, mitt i julhandeln på Torps handelsområde, stod fyra brandbilar utanför Ikea. Inne i varuhuset mötte besökarna representanter från Brandskyddsföreningen Väst och räddningstjänsten som delade ut flyers och serietidningar, och självklart fanns även Brandskyddsföreningens maskot Flammy med.
– Det var väldigt lägligt att ha aktiviteten inför jul, en tid då många tänder ljus och lagar mycket mat, säger Elisabeth Nilsson.

Aktiviteten blev en succé. Responsen från både Ikea och kunderna var överväldigande positiv. När det var dags för sommar- och grillsäsong fanns Brandskyddsföreningen Väst och räddningstjänsten återigen på Ikea i Uddevalla med tips och råd.
– Vi har haft med Flammy vid flera Ikea-aktiviteter, som familjedagar. Barnen lär sig om brandsäkerhet på ett lekfullt sätt, och vi kan prata med föräldrarna om hur man tänker brandskydd hemma, säger Almina Catic.
Hon slogs av hur naturligt mötet med människor på Ikea blev och tänkte att det borde gå att växla upp, exempelvis genom Brandskyddsföreningens årliga höstkampanj “Brandsäkert boende”. Kampanjen har funnits i flera år och syftar till att öka kunskapen om brandskydd i hemmet, bland annat i samband med den nationella brandvarnardagen i början av december.
– Jag kontaktade våra tre varuhus här i närområdet och frågade om de ville vara med, säger Almina Catic.
Responsen blev återigen positiv. Ikea Uddevalla var självskrivna, Ikea Kållered var färdiga med sin stora ombyggnad och kunde också haka på, liksom Ikea Bäckebol. När kampanjdagen kom stod Brandskyddsföreningen Västs representanter vid ingångarna, tillsammans med maskoten Flammy och flygblad om de fyra B:na i brandsäkerhet: brandvarnare, brandfilt och brandsläckare.
– Det blev ett otroligt gensvar. Många tog med sig information till sina barn eller syskon. Allt material tog slut, säger Almina Catic.
Efter kampanjdagen började hon skriva ner sina reflektioner. Det var då idén om att ta samarbetet till nationell nivå tog form.

– Jag tänkte att det här kan vi göra på alla Ikea-varuhus i Sverige. Det är enkelt, effektivt och gör verklig nytta. Jag pratade med Brandskyddsföreningen Sverige och våra lokala föreningar, och svaret blev ett enhälligt ja, säger hon.
Hon tog kontakt med Ikeas 21 varuhus runt om i landet, och nästan alla tackade ja genast. Inför årets “Brandsäkert boende” är alla varuhus med. Brandskyddsföreningen Väst har kopplat ihop de lokala brandskyddsföreningarna med respektive Ikea-varuhus.
– De har fått informationsmaterial så att ingen behöver uppfinna hjulet. Tanken är också att räddningstjänsten ska inkluderas om de vill och kan. Men grundidén är densamma: att möta människor där de är, säger Almina Catic.
Ikea har varit en aktiv och engagerad part, konstaterar hon. Varuhusen har hjälpt till att planera tiderna för aktiviteterna, informerat kunder i förväg om Brandskyddsföreningens närvaro och bidragit med praktiskt stöd under kampanjdagarna.
– De vet när det är mest folk och hjälper oss att nå så många som möjligt. Förra året stod vi där under brandvarnardagen, när medierna redan hade påmint folk om att testa sina brandvarnare. Då blev samtalen extra aktuella, säger hon.
Linus Lexell är ansvarig för bland annat säkerhet på Ikea Sverige, och han tycker att samarbetet med Brandskyddsföreningen är ett bra exempel på när Ikea samverkar med andra organisationer med liknande visioner och mål, där man kan stärka varandra.
– Genom den här typen av samarbete gör vi något positivt för samhället och ger våra kunder ett mervärde. Och med min bakgrund inom räddningstjänsten tycker jag det är extra kul när vi kan bidra inom brandskyddsområdet.
För de lokala brandskyddsföreningarna betyder samarbetet med Ikea mycket, menar Almina Catic.
– Inte bara för att nå fler, utan också för att öka deras egna interna engagemang, stärka samarbetet med räddningstjänsten och visa på den samhällsnytta som ideella krafter kan bidra med.
Men samarbetet slutar inte där. Ikea Uddevalla har blivit pilot för ännu en samverkan, kopplat till köksförsäljningen. De flesta bränder börjar i köket, ofta vid matlagning. Brandskyddsföreningen Väst och räddningstjänsten i Uddevalla höll en workshop med Ikeas kökssäljare, där Jan Olsson berättade om sina erfarenheter av bostadsbränder.
– Det var roligt att se kökssäljarna in action – de hade massor av idéer, säger Jan Olsson.

Brandskyddsföreningen har en webbsida med information om hur man brandsäkrar sitt kök. Nu har Ikea i Uddevalla tagit fram en QR-kod som länkar till sidan, som kökskunderna får via informationsblad eller sms, beroende på om köket köpts i varuhuset eller på nätet. Tanken är att initiativet sedan ska spridas nationellt inom Ikea till alla deras kökskunder.
Initiativet presenterades i höstas på Bo Bra-mässan i Lidköping, där Ikea deltog tillsammans med Brandskyddsföreningen Väst.
– Det blev verkligen lyckat och vi fick jättefin respons, säger Elisabeth Nilsson.
Att nå ut mer till barnfamiljer är en annan tanke som Ikea Uddevalla och Brandskyddsföreningen Väst funderar över. Brandskyddsföreningen har utbildningskonceptet ”Flammys brandsyn”, som redan som används på förskolor och skolor.
– Man skulle kunna plocka delar från det materialet och använda i leklandet Småland. Flammy-boken passar också jättebra in där. Vi tar ett steg i taget och se hur resultatet blir, säger Elisabeth Nilsson.
Almina Catic hoppas att fler företag och organisationer ska inspireras av samarbetet de har med Ikea.
– Ikea visar vägen när de tillsammans med oss arbetar för ett brandsäkert och hållbart Sverige. Kombinationen av vår kunskap inom brandsäkerhet i hemmet och deras enorma räckvidd kan skapa resultat vi tidigare bara kunnat drömma om.
FAKTA Bostadsbränder
- Varje år inträffar cirka 20 000 – 24 000 bostadsbränder i Sverige
- 75 procent av bränderna släcks av bostadsinnehavarna själva
- 25 procent släcks av räddningstjänst
- Omkring 1/3 av bränderna som räddningstjänsten rycker ut till har startat i köket
- Orsakerna till köksbränderna är bland annat torrkokning, brinnande matfett, levande ljus och rökning
- 2024 omkom 88 personer i brand
- 85 procent av de som omkommer eller skadas svårt av brand gör det i sitt hem.
- Äldre och ensamboende är överrepresenterade i statistiken
- Varje år kostar bostadsbränder omkring 2 miljarder kronor i direkta egendomsskador
Källa: MSB
FAKTA Brandsäkert boende
- Kampanjen Brandsäkert Boende sätter fokus på brandsäkerhet i hemmet. Genom att öka kunskapen och regelbundet se över bostadens brandskydd kan vi rädda liv och spara egendom och miljö.
- Budskapet i kampanjen fokuserar på de fyra B:na inom grundläggande brandskydd i hemmet: Brandvarnare, Brandsläckare, Brandfilt och Boendet försäkrat.
- Kampanjen pågår i november och syns bland annat i sociala medier, press, annonser, på samarbetspartners webbsidor och via lokala arrangemang.





