Trots flera år av varningar och säkerhetsrutiner fortsätter litiumjon-batterier att orsaka incidenter i passagagerarflyg. I nästan var femte fall ledde incidenten till omdirigering av flygningen, nödevakuering eller återvändande till gate.
I genomsnitt rapporterades två fall per vecka under 2024, enligt den senaste årsrapporten från UL Standards & Engagement. E-cigaretter, så kallade vapes, är den vanligaste orsaken till att batterier går in i så kallad thermal runaway – ett tillstånd där batteriet överhettas och kan börja brinna eller explodera. Vapes stod bakom 28 procent av incidenterna, trots att endast 10 procent av passagerarna uppgav att de bar med sig en sådan enhet.
Powerbanks är näst vanligast, med 19 procent av fallen, följt av mobiltelefoner (18 procent) och bärbara datorer (15 procent). I flera fall har överhettningen inträffat i handbagage som placerats i hatthyllan ovanför sätena.
Ett av de mest uppmärksammade fallen inträffade i januari 2025 ombord på ett plan från sydkoreanska Air Busan, där en powerbank antändes i kabinen innan avgång. Samtliga passagerare kunde evakueras, men planet totalförstördes.
Händelsen ledde till att flera asiatiska flygbolag skärpte sina riktlinjer för vad som får tas med ombord, med särskilt fokus på powerbanks. ULSE påpekar dock att det inte är produkttypen i sig, utan batteriet, som utgör risken – oavsett om det sitter i en vape, en laptop eller en leksak.
En annan slutsats i rapporten är att många passagerare brister i grundläggande kunskap om litiumjonbatterier. Hälften av de tillfrågade amerikanerna uppgav att de inte visste något alls om tekniken. Samtidigt erkände 38 procent att de packat laddbara enheter i sitt incheckade bagage, vilket strider mot TSA:s rekommendationer.
När handbagage tvingas gate-checkas på grund av platsbrist i kabinen uppgav 30 procent att ingen frågade dem om batterier innan väskan lastades in. Många vet inte heller var de bör förvara sina enheter: drygt hälften av alla e-cigaretter packas i hatthyllor eller incheckade väskor – platser där ett överhettat batteri kan vara svårare att upptäcka i tid.
Rapporten betonar att det inte räcker med interna rutiner hos flygbolagen. För att vända trenden krävs bättre information till passagerare redan vid bokningstillfället. Nästan nio av tio resenärer säger att de vill ha enkla rekommendationer i form av ”dos and don’ts” om hur laddbara enheter ska packas.
Flygbolagen behöver också tydligare kommunicera riskerna med överhettade batterier. I dag görs visserligen säkerhetsgenomgångar, men enligt intervjuade kabinanställda är budskapen ofta för vaga. En flygvärdinna uttrycker i rapporten att det är vanligt att passagerare får höra att de inte ska röra telefoner som tappats mellan säten – utan att få veta varför. ”Vi ger dem små informationsbitar utan kontext”, säger hon.
Det finns även behov av tydligare standarder och säkerhetsutrustning ombord. ULSE har tagit fram ett antal tekniska standarder, bland annat UL 5800 för brandsäkra påsar som används för att hantera överhettade enheter i kabinen. En ny standard, UL 5810, är under utveckling och ska omfatta brandskydd i fraktcontainrar. Organisationen har också tagit fram standarder för batteridriven markutrustning på flygplatser.