Förra året var det 174 bränder i elfordon, jämfört med 117 året innan. Och det är bränder i elcyklar som ökar snabbast. Det visar MSB:s sammanställning för 2024.
Flest bränder – 78 stycken – under 2024 har skett i elsparkcyklar, följt av 40 bränder i personbilar och 37 i elcyklar. Bränderna i elsparkcyklarna har främst inträffat vid laddning av batteriet.
– Det är därför mycket viktigt att ladda batterier på ett säkert sätt och ha en fungerande brandvarnare hemma. Ladda helst inte ett cykelbatteri eller en elsparkcykel i hallen eftersom hallen oftast är en utrymningsväg, säger Ulf Bergholm, handläggare på enheten för lärande från olyckor på MSB.
I slutet av 2024 fanns knappt 900 000 bilar med el eller el-/hybrid och nästan 4,1 miljoner bilar med andra drivmedel i trafik i Sverige. Under 2024 var 40 el-/hybridfordon inblandade i en brand där räddningstjänsten har fått larm om händelsen. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder.
I slutet av maj kommer MSB, tillsammans med Elsäkerhetsverket och Boverket, att publicera en vägledning om säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur, utifrån ett gemensamt regeringsuppdrag.
– Vägledningen ska ge stöd kring planering, installation och användning av laddinfrastruktur för ellastbilar, elbussar och elbilar. Den ger även råd om laddning och förvaring av batterier för mindre elfordon, som exempelvis elcyklar. Målet är att det ska bli enklare att hitta information gällande säker utbyggnad av laddinfrastruktur, och hur man ska ladda fordon på ett säkert sätt, säger Ulf Bergholm.
Källa: MSB